Občanská výchova

POZVÁNKA NA BESEDU


Srdečně Vás zveme na besedu vedenou Mgr. Přemyslem Mikolášem na téma

 

SEXUÁLNÍ VÝCHOVA


V RODINĚ U DĚTÍ SE SVP

 

která se koná 21. 12. 2017 od 16:00-18:00 na druhém stupni


ZŠ a MŠ Ukrajinské – Karla Pokorného 1742, Ostrava-Poruba,


ve třídě 8.B


Prosím o nahlášení Vaší účasti třídním učitelům, hlídání dětí bude


v případě nutnosti zajištěno.

 

Občerstvení zajištěno, vstup hrazen z projektu ACES – act local.

aces logo

 

 

Mezilidské vztahy, sexuální výchova

Na naší škole proběhl projektový den s tématem mezilidské vztahy – sexuální výchova. V první části jsme vypracovávali pracovní listy týkající se mezilidských vztahů, např. poznávání vztahů mezi lidmi na obrázku, určování vztahů osobních a neosobních apod. V další části proběhla beseda o sexuální výchova. Vysvětlovali nám, co znamená sexuální život, jaká jsou rizika spojená s tímto životem, jak se chránit před pohlavními chorobami atd. Bylo to velmi zajímavé. Poté jsme přešli k praktické části, ve které jsme si zkoušeli, jak navléct prezervativ. V poslední části jsme se rozdělili na chlapce a dívky a probírali jsme otázky týkající se sexu, který jsme před tím anonymně napsali na papír a vložili do krabičky. To bylo velice zajímavé. Celý projektový den byl velmi poučný a líbil se mi.

Martin Havel, 8.A

mezilidskvztahy1 mezilidskvztahy2

 

Beseda Rizika elektronické komunikace

V pátek 21.3. se žáci 7.-9. ročníku zúčastnili besedy Rizika elektronické komunikace, kterou vedl ředitel Poradny pro primární prevenci, o.s. Tomáš Velička. Jak se beseda žákům líbila a jaké nové informace si z besedy odnesli, si můžete přečíst níže.

Dne 21.3. se naše třída zúčastnila besedy o kyberšikaně. Přednášel nám pan Velička. Dozvěděl jsem se, že Facebook není vůbec bezpečný a že fotka, kterou vložíme na Facebook už není našim majetkem a Facebook s ní může jakkoliv nakládat. Jako příklad nám vyprávěl příběh o tom, jak se jedna dívka z Austrálie nafotila ve spodním prádle a fotky si vložila na Facebook. Jednou její teta cestovala do USA, a když vystoupila z letadla, uviděla na velkém builboardu právě tuto fotku. Hned telefonovala své neteři do Austrálie a gratulovala jí k tak skvělé práci. Ale dívka v Austrálii o ničem nevěděla. Začali se s Facebookem soudit, ale soud prohráli, protože souhlasila při registraci s podmínkami Facebooku, kde stojí, že se to po vložení stává jeho majetkem. Taky jsem se dozvěděl, že když někdo napíše SMS přes internet, tak se dá zjistit, odkud byla SMS odeslána. Nelíbí se mi, jak se některé holky fotí v plavkách a dávají si ty fotky na Facebook, nebo když se fotí s vyšpulenou pusou.

Miki Fišer, 9.A

V pátek 21.3. jsme byli na besedě o kyberšikaně s panem Veličkou. Dozvěděli jsme se, jak hodně může být kyberprostor – sociální sítě apod. nebezpečným nástrojem k šikanování; že fotky, které jednou dáme na Facebook už nejsou naše. Pan Velička vyprávěl spoustu případů kyberšikany a já se utvrdil ve svém názoru na sociální sítě, že jsou zbytečné a nebezpečné.

Honza Hůla, 8.B

V pátek 21.3. jsme šli do kulturního centra na přednášku o kyberšikaně. Přednášel ji pan Velička, který pracuje s dětmi, které se staly oběťmi šikany. Na přednášce jsem se dozvěděla, že fotka, kterou dám na Facebook už není můj majetek. Dále, že je nebezpečné mít na Facebooku hodně přátel, protože některé profily uživatelů můžou být (a bývají) falešné, a že do mého profilu na Facebooku se může někdo snadno nabourat. Přednáška mě ovlivnila – po příchodu domů jsem si vyřadila přátelé z Facebooku, které osobně neznám. Jen přátelé mimo Facebook jsou opravdovými přáteli.

Zuzka Rajnochová, 8.B

 


 

Nedělej si problém - beseda s Městskou policií Ostrava

Na naší škole se konala beseda s názvem Nedělej si problém. Besedu přednášeli dva členové městské policie. První hodinu nám ukazovali různé ukázky, např. co je krádež, loupež, napadaní atd. Každou ukázku jsme si společně rozebrali a vysvětlovali si, jaký trest za to můžeme dostat, nebo jestli to bude jen přestupek. Ty ukázky byly nahrané samotnými členy městské policie. V druhé polovině jsme měli jinou besedu, ale se stejnými policisty, týkala se občanských průkazů. Paní policistka nás seznamovala s tím, jak se taková občanka má vyřídit a kde. Dávala nám rady, jak s občankou zacházet. Pak nám taky ukazovala občanku, kterou si můžou vyřídit i děti pod 15 let, které je na rozdíl od klasické občanky zpoplatněná 50 Kč.

Zdeněk Mirga, 9.B

img 6241 img 6237

 

Poruchy příjmu potravy

V rámci primární prevence naši školu navštívilaanorexie2 skvělá lektorka centra Anabell Katka Glumbíková, která si pro nás připravila velmi zajímavou přednášku o poruchách příjmu potravy. Přednášky se zúčastnily všechny dívky od 6. - 9. ročníku. O tom jak moc dívky beseda zaujala, se můžete dočíst v následujícím příspěvku.

Poruchy příjmu potravy Dne 5. listopadu jsme v rámci druhé vyučovací hodiny měly přednášku o poruchách příjmu potravy, na které jsme byly pouze my, holky. Přednáška se týkala anorexie a bulimie, ale dozvěděly jsme se také něco o dalších typech poruch příjmu potravy. Přednášející byla školní psycholožka ze ZŠ Porubská, a pracuje v organizaci Anabell, která se zabývá právě poruchami příjmu potravy, a byla hrozně fajn. Říkala nám různé příběhy dívek, které se už s těmito nemocemi setkaly. Dozvěděly jsme se, jaké jsou příznaky anorexie a bulimie, jaké bývá chování anorektiček a bulimiček a taky něco o jejich psychice. Byla to velmi zajímavá a poučná přednáška

Zuzana Rajnochová, 8.B

 


 

Informace pro rodiče o programu proti šikaně

Vážení rodiče,
naše škola je příznivě hodnocena jak rodičovskou veřejností, tak i Českou školní inspekcí. Velmi si toho vážíme. Nicméně ani tak není škola zcela imunní proti výskytu šikanování. Proto chceme být připraveni zachytit případné ubližování silnějších slabším hned v počátku a účinně takové bezpráví zastavit. S tímto záměrem jsme vytvořili program proti šikanování. Jeho důležitou součástí je spolupráce nás pedagogů s Vámi – rodiči. Prosíme Vás proto o pomoc. Kdybyste měli podezření či dokonce jistotu, že je Vašemu dítěti ubližováno, bezprostředně se na nás obraťte (na třídního učitele, školního metodika prevence či ředitelku školy). Využít lze také naši schránku důvěry (umístěnou na stolečku u kuchyňky). Vaši informaci budeme brát vážně a situaci budeme odborně a bezpečně řešit.

Děkujeme za Vaši podporu.

Mgr. Kateřina Marečková
školní metodik prevence

 


 

Beseda - Bezpečnost na internetu

V pondělí 15. dubna se uskutečnila dvouhodinová beseda o bezpečnosti na internetu. Tato beseda byla určena pro žáky osmých a devátých ročníků a byla zaměřena především na podávání informací o vlastní osobě na sociálních sitích. Této besedě předcházel anonymní průzkum o užívání internetu.Pozornost byla věnovaná citlivým údajům jako je datum narození, adresa, akce, kterých se uživatel zúčastní a to zejména z hlediska bezpečnosti. Velkým fenoménem dnešní doby je také přidávání fotografií různého typu na sociální sítě, které mohou ovlivnit nejen naši přítomnost, ale také budoucnost. Součástí besedy bylo promítnutí dvou krátkých filmů, které byly vytvořeny samotnými dětmi jako uživateli facebooku a jedním delším filmem z cyklu "Seznam se bezpečně!"Žáky beseda velmi zaujala, protože toto téma jim je velmi blízké. Po promítání filmů byl věnován čas dotazům jednotlivých žáků, kterých bylo "požehnaně" :) Ze strany žáků byl viditelný zájem o tuto problematiku.

 

beseda1   beseda2

 

 

5.A poznává Ostravu

Ve vlastivědě probíráme Ostravu, tak jsme si v červnovou středu vyjeli na výlet. Vybrali jsme si ostravskou radnici s vyhlídkovou věží. Byl tam nádhrený výhled. I počasí nám přálo. Moc jsme si to užili. Nakonec jsme si ještě zašli do radniční restaurace, kde jsme otestovali báječné sportoviště. Už se těšíme na další poznávací výlet. žáci 5.A

5.a ostrava 1 5.a ostrava 2 5.a ostrava 3

 


 

 

ARMY-LAND ve Vratimově

Byli jsme na úžasném vojenském dni ve Vratimovském Armylandu. Viděli jsme tam velkou sbírku vojenských zbraní, které jsme si mohli osahat, do vojenských aut jsme nejen nahlédli, ale i usedli. A největším zážitkem pro nás všechny byla jízda terénem „V3Skou“. Zahráli jsme si všichni společně na vojáky a plnili zadané úkoly. Počasí nám vyšlo a celá akce se nám moc líbila.

 

army 1

army2

 

 


 

 

O drogách trochu jinak

Dne 25. 3. jsme šli se školou do domova důchodců Slunečnice na přednášku o drogách. Byli tam i dva drogově závislí a lékař, který je léčil. Dozvěděli jsme se, jaké drogy existují, které jsou měkké a které zase tvrdé. Jsem rád, že drogy neberu, protože bych nechtěl ztratit rodinu, a už vůbec bych nechtěl strávit pět let v léčebně. Dozvěděl jsem se spoustu věcí, o kterých jsem nikdy neslyšel, např. že indiáni brali drogy a že si dokázali odvyknout žvýkáním kořenů některých rostlin. Moc se mi tato beseda líbila.

Ondřej Vnenčák, 7.A

Beseda O drogách trochu jinak Dne 25. 3. jsme se třídou navštívili besedu o drogách. Byl tam pán, který pracuje v léčebně drogově závislých a dva lidé, kteří se léčí se závislostí. Nejdříve nám lékař vyprávěl něco o každé droze, např. z čeho se vyrábí atp. Potom jsme měli prostor pro otázky, které jsme dávali lidem, kteří se se závislostí léčí. Řekli nám, jak dlouho se léčili, jak se k drogám dostali atd. Celá beseda byla moc zajímavá a líbila se mi.

Martin Havel, 7.A

O drogách trochu jinak Dne 25. 3. jsme se vydali do slunečnice na besedu o drogách. Byli tam také lidé, kteří se se závislostí léčili. Dozvěděl jsem se něco o měkkých a tvrdých drogách, např. to, že marihuana je měkká a kokain tvrdá droga. Pán, který nám hodně vyprávěl se léčí ze závislosti už 3 roky, paní se léčí teprve rok a půl. Drogy jen ničí lidem zdraví. Z besedy jsem se poučil. Nikdy nebudu brát drogy.

Filip Juhos, 7.A

 

 

Charakteristika vyučovacího předmětu Občanská výchova

1.Obsahové vymezení vyučovacího předmětu

Obsahem vyučovacího předmětu Občanská výchova je naplňování očekávaných výstupů vzdělávacího oboru Výchova k občanství stanovených RVP pro základní vzdělávání a související očekávané výstupy průřezových témat.

Cílem Ov je vzdělávat a vychovávat žáky v uvědomělé, sebevědomé, samostatné jedince,vážící si svých rodičů a přátel, tolerantní,mravních kvalit, zbavené rasistických předsudků, dobré vlastence / znalé principů fungování státní správy a samosprávy/, euroobčany / obeznámené se základy fungování a významu mezinárodních organizací/. Cílem je seznámit žáky s odbornými termíny souvisejícími se základním probíraným učivem, jejich vysvětlení, které by mělo vyústit v pochopení problému. Prostřednictvím exkurzí, školních výletů, rehabilitačních pobytů, škol v přírodě seznámit žáky s památnými, zajímavými místy našeho státu.

2.Časové a organizační vymezení předmětu

Vyučovací předmět Občanská výchova je vyučován na 2. stupni: ZŠ v 6.,8. a 9. roč. s pevně stanovenou časovou dotací – 1 vyuč. hod. týdně, v 7. ročníku 2 hodiny týdně – využita 1 disponibilní hodina k naplnění učebních osnov vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. ZŠ - LMP v 6., 8. a 9. roč. s pevně stanovenou časovou dotací – 1 vyuč. hod. týdně, v 7. ročníku 2 hodiny týdně.

Výuka probíhá v kmenových třídách a v počítačové učebně.

3.Výchovné a vzdělávací strategie rozvíjející kompetence žáků

Kompetence k učení

Učitel:

 vede žáky k získávání informací z různých zdrojů (denní tisk, internet, časopisy, odborná literatura, jiné texty)  

 učí žáky shromažďovat a třídit informace dle důležitosti

 učí žáky reflektovat úspěšnost dosažení cíle

 naučí žáky klást otázky (k věci)

 seznamuje žáky s odbornými termíny souvisejícími s probíraným učivem

Kompetence k řešení problémů

Učitel:

 ukazuje žákům cesty (možnosti) k řešení problémových životních situací (modelové situace)

 bere v úvahu náměty a zkušenosti žáků

 umožňuje pracovat (při zadávání problémových úkolů) s materiály a zdroji, v nichž si mohou žáci ověřit správnost svého řešení

Kompetence komunikativní

Učitel:

 vede žáky k práci v komunitním kruhu (sdělovat si své pocity a názory)

 umožňuje pracovat v týmech

 dává žákům prostor pro utváření vlastních názorů

 vede žáky k sledování aktuálního dění ve světě i v ČR (vyhledávat aktuality i kuriozity a diskutovat o nich )

 využívá aktivizačních her a soutěží v různých probíraných tématech

Kompetence sociální a personální

Učitel:

 naučí žáky základním pravidlům slušného chování ( situační scénky), rozpoznat nevhodné, netolerantní chování lidí

 vede žáky k zvládání sociálních problémů v rodině, mezi partnery, ve škole

 vštěpuje žákům osobní a duševní hygienu v denním životě

 vede žáky k sebepoznání a sebeúctě

 naučí žáky zdravě se stravovat a základům správného stolování

 vede žáky k samostatnosti

 naučí je hospodařit s penězi

Kompetence občanské

Učitel:

 vede žáky k dodržování povinností a uplatňování práv, k pochopení demokracie

 umožňuje žákům spolupodílet se na plnění „ Školní preventivní strategie “, vede žáky k prevenci sociálně - patologických jevů

 naučí žáky uplatňovat kladný přístup k přírodě a životnímu prostředí

 naučí je chovat se šetrně ke kulturním památkám

 vede žáky k vhodnému využití volného času, k aktivní účasti na společensko - kulturních akcích školy

 vede žáky k dodržování tradic svátků i školních tradic

 upozorňuje na kladné vzory /historie i současnost /

Kompetence pracovní

Učitel:

 vede žáky k plánování úkolů a postupů a jejich aplikaci v praktickém životě

 umožňuje diferencované výkony dle individuálních schopností žáků (vzhledem k jejich zdravotnímu postižení )

 vede k profesní orientaci ( dle schopností a možností jednotlivých žáků )

 seznamuje žáky s nabídkou studijních oborů a pracovních míst pro žáky  

4.Průřezová témata

Osobnostní a sociální výchova /OSV/

Specifikou Osobnostní a sociální výchovy je, že se učivem stává sám žák, žákovská skupina a stávají se jím běžné situace každodenního života. Jejím smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na drobných vztazích k sobě samému i k dalším lidem a světu. Úzká je vazba ke vzdělávací oblasti Člověk a společnost, a to k Výchově k občanství. Konkrétně k tématům lidská setkání, vztahy mezi lidmi, zásady lidského soužití (Člověk ve společnosti) a podobnost a odlišnost lidí, vnitřní svět člověka, osobní rozvoj (Člověk jako jedinec). Všechna tato témata jsou v Osobnostní a sociální výchově vnímána jako samostatná. Osobnostní a sociální výchova klade důraz na získávání praktických dovedností spjatých s uvedenými tématy. Propojení se vzdělávací oblastí Člověk a zdraví, která byla částečně integrována do předmětu Ov, je vhodné v tématech reflektujících sociální vztahy, komunikaci a rozhodování v běžných i vypjatých situacích. Osobnostní a sociální výchova tak může nápomoci k získání dovedností vztahujících se k zdravému duševnímu i sociálnímu životu. Tematické okruhy průřezového tématu Pro jejich realizaci je užitečné zařazovat do výuky ta témata, která reflektují aktuální potřeby žáků, popřípadě vycházejí ze vzájemné domluvy s nimi. Všechna uvedená témata se uskutečňují prakticky, prostřednictvím vhodných her, cvičení, modelových situací a příslušných diskusí, které jsou zaměřeny na osobnostní, sociální a mravní rozvoj žáků.

Osobnostní rozvoj :

- sebepoznání a sebepojetí

- seberegulace a sebeorganizace

- kreativita

Sociální rozvoj:

- poznávání lidí

- mezilidské vztahy

- komunikace

- kooperace a kompetice

Morální rozvoj:

- řešení problémů a rozhodovací dovednosti

- hodnoty, postoje, praktická etika

Výchova demokratického občana /VDO/

Průřezové téma

Výchova demokratického občana má blízkou vazbu na vzdělávací oblast Člověk a společnost, v níž jsou tematizovány principy demokracie a demokratického rozhodování a řízení, lidská a občanská práva, ve kterých se klade důraz na participaci občanů na společenském a politickém životě demokratické společnosti. Tematické okruhy průřezového tématu Občanská společnost a škola Občan, občanská společnost a stát. Formy participace občanů v politickém životě.

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech /VMEGS/

Důležitým prostorem pro realizaci daného průřezového tématu se stává obor Výchova k občanství, v jehož vzdělávacím obsahu se zdůrazňují sociální, ekonomické, právní a kulturní souvislosti v evropské a globální dimenzi.

Tematické okruhy průřezového tématu Evropa a svět nás zajímá

Objevujeme Evropu a svět

Jsme Evropané

Multikulturní výchova /MV/

Kulturní diferenciace

Lidské vztahy

Etnický původ

Multikulturalita

Princip sociálního smíru a solidarity

Environmentální výchova /EV/

Enviromentální výchova vede jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí, k jeho aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňuje v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace životní styl a hodnotovou orientaci žáků.

Ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost téma odkrývá souvislosti mezi ekologickými, technologickými a sociálními jevy s důrazem na význam preventivní obezřetnosti v jednání a další principy udržitelnosti rozvoje.

Ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví se téma dotýká problematiky vlivů prostředí na vlastní zdraví i na zdraví ostatních lidí.

Tematické okruhy průřezového tématu Lidské aktivity a problémy životního prostředí Vztah člověka k prostředí

Mediální výchova /MeV/

Mediální výchova má blízkou vazbu na vzdělávací oblast Člověk a společnost, je zaměřena na systematické vytváření kritického odstupu od mediovaných sdělení a na schopnost interpretovat mediální sdělení z hlediska jeho informační kvality / věrohodnost zpráv a událostí – komunikativní reklamy/.

Tematické okruhy průřezového tématu Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality / receptivní činnosti/ K posílení globálního myšlení žáků a rozvoje evropské identity při respektování identity národní bude uskutečněno projektové vyučování, při kterém budou uplatněny následující mezipředmětové vztahy : Čj, Kd, Dv, D, Z, Př, Vv, Hv, Pč. Projekt se uskuteční pod názvem : „Evropa a svět “

 

 Otestovat si své znalosti v oblasti Občanské výchovy můžete v sekci:

VYUČOVACÍ PŘEDMĚTY / OBČANSKÁ VÝCHOVA / PROCVIČOVÁNÍ


vlajka                          znaky

 


 

 

Copyright © 2011 Základní škola a Mateřská škola, Všechna práva vyhrazena.